Γράφει η Φιλόλογος Ευμορφία Νείρου
Χαρμολύπη- αυτό το συναίσθημα μπορεί να με ακολουθεί για ώρες, όταν φτάνω στο τέλος τής ανάγνωσης ενός καλού βιβλίου: Χαρά, γιατί συνταξίδεψα με τους ήρωές του, γιατί μ' άφησαν να δω βαθιά τις ψυχές τους, γιατί με συντρόφεψαν, όποτε είχα ανάγκη τη συντροφιά τους. Λύπη, γιατί το ταξίδι τελείωσε, γιατί οι ήρωες του βιβλίου, που με το πέρασμα των σελίδων είχαν γίνει πρόσωπα οικεία, έπαψαν να μου προσφέρουν τη χαρά της παρέας τους.
Διαβάζοντας την «Εξομολόγηση», το νέο βιβλίο του Θάνου Μπλούνα, ένιωσα αυτό το ανάμεικτο συναίσθημα όχι μία αλλά δέκα φορές, όσες και οι ιστορίες που αφηγείται.
Δέκα ιστορίες που σε κερδίζουν από την πρώτη τους σελίδα, που σαν σε μυστικό ανταγωνισμό μεταξύ τους προσπαθούν η καθεμιά για τον εαυτό της να κερδίσουν την πρώτη θέση στην καρδιά του αναγνώστη. Ο τελευταίος θα νιώσει διαδοχικά, καθώς πορεύεται από τη μια στην άλλη, μια μεγάλη γκάμα συναισθημάτων:
Θα ξαφνιαστεί και θα χαμογελάσει με το πάθημα της φιλάρεσκης Αφροδίτης. Η ηρωίδα της πρώτης ιστορίας του βιβλίου, έχοντας επενδύσει σε όλη της τη ζωή περισσότερο στα υλικά αγαθά και στις εφήμερες σχέσεις παρά στους ανθρώπους, παίρνει στο τέλος αυτό που της αξίζει.
Θα νιώσει οργή για τον συμπέθερο και τη νύφη του ηλικιωμένου ήρωα της δεύτερης ιστορίας, φτάνοντας όμως στο τέλος της, τη θέση της οργής θα πάρει μέσα του το λυτρωτικό συναίσθημα της κάθαρσης.
Θα συμπαθήσει ή θα αντιπαθήσει τον γραφικό Μένιο - τη «λέρα» της επόμενης ιστορίας- και θα αναρωτηθεί αν και σε πιο βαθμό ένα συνταρακτικό γεγονός, όπως ο θάνατος ενός οικείου προσώπου, μπορεί να μεταλλάξει την προσωπικότητα ενός ανθρώπου.
Περνώντας στην ιστορία της Γιώτας θα αισθανθεί τον οίκτο και τη λύπηση που αρμόζουν σ' ένα πλάσμα που μεγάλωσε μέσα σε αρρωστημένες οικογενειακές συνθήκες και που κατέληξε σε αναμορφωτήριο.
Ένα μειδίαμα θα χαραχτεί στα χείλη του , καθώς θ' αρχίσει να διαβάζει την φαινομενικά χιουμοριστική και στο βάθος τραγική ιστορία του καλοκάγαθου κυρίου Πρόκλου, του οποίου η ζωή υπήρξε αφόρητη και βασανιστική στο πλευρό μιας αποκρουστικής - ψυχρής, φιλάργυρης και υπεροπτικής- συζύγου.
Στην επόμενη ιστορία θα τον συντροφέψουν δυο μεσήλικες, που συναντώνται τυχαία και ύστερα από πολλά χρόνια στο αεροδρόμιο. Περιμένοντας την άφιξη μιας πτήσης που καθυστέρησε, ξετυλίγουν το κουβάρι των φοιτητικών τους αναμνήσεων σ' ένα βρετανικό πανεπιστήμιο, όπου είχαν βρεθεί παρέα με τον Αλέξη. Ο τελευταίος, μαθαίνουν πως είναι τώρα πανευτυχής αλλά ανυποψίαστος σύζυγος της Νικόλ, μιας Γαλλίδας συμφοιτήτριάς τους στο ίδιο πανεπιστήμιο.
Έχοντας πληροφορηθεί τον λόγο για τον οποίο «Η Νικόλ προτιμούσε το τρένο», ο αναγνώστη αυτής της κωμικοτραγικής ιστορίας, αναρωτιέται: Τι είναι προτιμότερο; Να ζεις ευτυχισμένος σαν τον Αλέξη μην γνωρίζοντας την πικρή αλήθεια για κάτι που σε αφορά ή να την ξέρεις και να υποφέρεις;
Ήρωες της επόμενης ιστορίας ένας χαμηλοσυνταξιούχος πατέρας με τον μάλλον άεργο παρά άνεργο γιο του, που τους απασχολεί η αγορά ενός ψυγείου. Διαβάζοντάς την ο αναγνώστης διαπιστώνει ότι ο συγγραφέας στο πρόσωπο του κακότροπου και εγωιστικού γιου φωτογραφίζει μια μερίδα της σύγχρονης νεολαίας -εκείνοι που έμαθαν να ζουν παρασιτικά από το υστέρημα των γονιών τους. Ταυτόχρονα επιβεβαιώνει τη γνωστή άποψη ότι είναι λάθος των γονιών να ικανοποιούν από αγάπη όλες τις επιθυμίες του παιδιού τους και να υποχωρούν διαρκώς στις απαιτήσεις του.
Στην επόμενη ιστορία μια νεαρή δικηγόρος πείθεται να συμμετάσχει στις αυτοδιοίκητικές εκλογές. Η εμπειρία της θα της αφήσει μια πολύ πικρή γεύση καθώς, μαζί με τον αναγνώστη, θα γνωρίσει εκ των έσω τη διεφθαρμένη πολιτική πραγματικότητα.
Ο ήρωας της επόμενης ιστορίας ένας πατέρας, που στη δύση της ζωής του βιώνει τη σύγχρονη οικονομική κρίση, αποφασίζει να βοηθήσει την κόρη του με μια ανομολόγητη πράξη κι ο αναγνώστης καλείται να τον δικάσει -να τον ηρωοποιήσει για την πράξη του ή να τον καταδικάσει.
Στο σκηνικό της σύγχρονης οικονομικής όσο και πολιτικής κρίσης που κλυδωνίζει τη χώρα μας ξετυλίγεται και δέκατη και τελευταία ιστορία του βιβλίου. Ο συγγραφέας παραχωρεί τη θέση του «αφηγητή» στη δεκάχρονη Φιλίτσα. Κι εκείνη, με την αφοπλιστική αθωότητα που χαρακτηρίζει ένα παιδί της ηλικίας της και μάλιστα ένα παιδί με νοητική υστέρηση, θα αποκαλύψει στη σχολική ψυχολόγο όλα όσα συμβαίνουν στο πλούσιο σπίτι που ζει και σημαδεύουν ανελέητα την ψυχή της. «Ακούγοντάς την» ο αναγνώστης συμπάσχει με το δράμα της και συνειδητοποιεί βαθύτερα πόσο σκληρό είναι για ένα παιδί, ακόμα κι αν μεγαλώνει με όλες τις ανέσεις, να στερείται το μητρικό φιλί και την πατρική αγκαλιά...
Τελειώνοντας θα επαναλάβω ότι οι δέκα ιστορίες αυτού του βιβλίου κίνησαν το ενδιαφέρον μου από την πρώτη τους σελίδα και μου πρόσφεραν δέκα διαφορετικά απολαυστικά ταξίδια. Πιστεύω ότι όσοι ακόμα έτυχε να διαβάσουν την «Εξομολόγηση» θα ένιωσαν όπως κι εγώ. Κι αυτό γιατί η απλότητα της έκφρασης, η σαφήνεια, η ζωντάνια των χαρακτήρων, το ξετύλιγμα κάθε ιστορίας και , όπου αυτό είναι απαραίτητο, ο περίτεχνος τρόπος κλιμάκωσης της έντασης μαζί με τις απρόσμενες ανατροπές που χαρακτηρίζουν την τεχνική της αφήγησης του Θ.Μ., καθιστούν την ανάγνωση κάθε ιστορίας του ένα απολαυστικό ταξίδι στον κόσμο της μυθοπλασίας· έναν κόσμο πολύ μακριά και ταυτόχρονα πολύ κοντά στον κόσμο που ζούμε.
Από το Λαμιακό τύπο
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ:
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το STILIDA NEWS δεν υιοθετεί καθ' οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Δεν πρόκειται να λογοκρίνεται κανένα σχόλιο που θα περιλαμβάνει καλοπροαίρετη κριτική ή θα διορθώνει κάποιο δικό μας σφάλμα.Τα συκοφαντικά, υβριστικά, απειλητικά, εκβιαστικά, ρατσιστικά ή κοινωνικού αποκλεισμού μηνύματα θα διαγράφονται.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ.
Απαντήσεις από τον διαχειριστή μόνο στα επώνυμα σχόλια.